woensdag 22 mei 2013

Een fiets voor alle werk ?

De laatste tijd is het overduidelijk: een behoorlijk oude A2 - de mijne dateert van rond 1996 - met heel veel kilometers op de teller - dat zou makkelijk 150.000 kunnen zijn - is niet meer geschikt om er elk jaar nog eens een kleine 10.000 km bij te doen, ondanks voldoende en goed onderhoud.

Een Alleweder is een comfortabele velomobiel, stabiel, behoorlijk ruim en stevig, maar voor mijn doel blijkbaar niet meer geschikt. eFAW zal eerder iets moeten zijn voor iemand die er in de vrije tijd uitstappen mee wil maken of op een andere manier toch wat minder kilometers aflegt. Daarnaast bevestigt hij de reputatie van nogal onderhoudsintensief te zijn. Anderzijds is het een mooie instap in de velomobielwereld.

Dus denk ik stilaan aan vervanging, waarbij die aan een aantal normen moet voldoen. Even op een rijtje gezet, zijn die voor mij de volgende:
  • geschikt voor de Belgische wegen, vooral voor mijn woonwerk-route (alle mogelijke ondergronden, van modderpaadjes tot glad asfalt)
  • een korte draaicirkel is mooi meegenomen
  • liefst eerder compact (zoals de A2), zodat de garage niet helemaal ingepalmd wordt door de VM
  • voldoende bagageruimte (compact van buiten, ruim van binnen)
  • veiligheid in de vorm van een kooistructuur en een goede stabiliteit
  • afgeschermde aandrijving (groot verschil met de A2): beperkt onderhoud en kledingvriendelijk
  • stevige koets
  • relatief goede bereikbaarheid van de onderdelen
  • (mogelijkheid tot) e-aandrijving
  • behoorlijk comfort (vering, zitje)
  • voldoende ruimte voor brede banden voor- en achteraan
  • en bovenal betrouwbaar, zodat ik er minstens tien jaar verder mee kan
Je ziet dat bijvoorbeeld een hoge topsnelheid er niet tussen staat. Dat zou mooi meegenomen zijn, maar 1/3 van de route is stadsrand en daar haal je toch geen hoge snelheden, omdat er voortdurend geremd moet worden. In dat stuk zitten ook heel wat korte bochten, die ook al de snelheid eruit halen.
Ook een laag gewicht staat er niet tussen. Dat is altijd welkom, maar ik zoek een VM voor dagelijks gebruik, niet voor racedoeleinden.
Een minimaal gewicht en degelijkheid zijn moeilijk te combineren. De WAW lijkt hier een bijzondere plaats in te nemen. Ook de voorkeur voor elektrische assistentie maakt dat lage gewicht minder belangrijk. De meeste VM's zitten trouwens zowat in dezelfde gewichtsklasse.

Op dit moment staan op mijn lijstje de volgende VM's:
  • eWAW (getest en behoorlijk gevonden, dus als referentie te gebruiken), maar vooral de beperktere bagageruimte is nog een rem
  • eOrca (te testen)
  • eMango (ook te testen)
Waarom die "e": ik heb ervaren dat het een welkom extraatje is, zowel bij het aanzetten als op de dagen dat het wat moeilijker gaat en zoals iedereen wordt ik ook enkel ouder. De "e" sluit meteen ook de modellen van velomobiel.nl uit.

De sterktes van de WAW zijn vooral dat er meteen een dakje meegeleverd is (mooi meegenomen), dat de wegligging bij het beste is wat je kunt krijgen en dat de ontwikkelaar zowat aan mijn achterdeur woont. De afneembare neus en achterkant en het gebruik van aramide zijn ook positief: de aramidekoets (beter gekend onder de merknaam Kevlar) is bijna onverwoestbaar en de los te maken voor- en achterkant maken het werken aan de fiets heel wat makkelijker. Ook de lijn van de WAW is een plus.



De eOrca biedt dan weer een schitterende afwerking. De onderkant is ook oerstevig, zoals Johan Vrielink mooi aantoonde toen we met nieuwjaar Flevobike bezochten en de bovenkant bestaat uit meerdere onderdelen. Bij een eventueel schadegeval hoef je dan niet meteen de hele koets aan te pakken. Ook de helemaal gesloten aandrijving met geïntegreerde Rohloff en elektromotor vind ik prima: geen probleem meer met de ketting.
Nog een plus is de ruime instap, die met de jaren belangrijker wordt. Het nadeel is dat er weinig in omloop zijn er er dus weinig over te vinden is, behalve bij collega-blogger Paul, die er een bestelde. De eOrca is ook niet licht te noemen.



De eMango biedt dan weer een aantrekkelijke prijs, maar dat lijkt me voor een deel het gevolg van de keuze voor glasvezel/polyester en dat is dan weer kwetsbaarder. Voor de rest is het ook weer een goed uitontwikkeld model, waarmee ik ook bij Fietser terecht kan voor onderhoud en wisselstukken. Van Mangobezitters lees en hoor ik niets dan goed over hun VM: stabiel, ruim, betrouwbaar en een goede service van de fabrikant.

22 opmerkingen:

  1. In jouw geval zou ik dan inderdaad kijken naar de emango en e-orca. De waw is een schitterende machine maar heeft geen achtervering en is niet bepaald kort te noemen.
    Wil je een stevige fiets dan komen de waw en e-orca weer in beeld. Glasvezel beschadigt helaas snel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mark, je wil Brecht (van Fietser) echt boos krijgen, he ? De WAW heeft wel achtervering, maar niet op de conventionele manier: https://sites.google.com/site/agendafietser/diensten/artikels/fast-suspension-design
      Dat de WAW lang is, heb ik tijdens de testrit een poos geleden ook gemerkt. Anderzijds beschikt die wel over een veiligheidskooi... Keuzes, je zou er een punthoofd van krijgen.

      Verwijderen
    2. En toch.... doe mij maar echte vering EN dikke banden. Ik rij graag dikke banden achter maar zodra de achtervering het begeeft, is bij de fiets (Quest, Versatile/Orca) geen sprake meer van comfort.

      Achtervering (en dan heb ik het over méér dan alleen de 'pneumatische' vering van de achterband) vind ik een eis.

      Verwijderen
    3. Dikke banden vind ik ook nodig. Dat stond niet in het lijstje, maar ook dat sluit bijvoorbeeld een Quest uit (anders kan die enkel nog rechtdoor rijden). Nu liggen er vooraan 47-406 op en achteraan een 55-406. Het nadeel is het gewicht, maar daar staan een sterk verbeterd comfort tegenover en een beter rijgedrag in slechte omstandigheden (sneeuw, modder, ...). Ook de WAW is vooraan eerder beperkt op dat vlak.
      Weet je wat: ik vul het lijstje meteen aan.

      Verwijderen
  2. Misschien moet je keer onderhandelen met die rood witte mango+ die in Gavere-asper rondrijd (wel geen E)
    Met beetje geluk kan je keer wisselen voor een dag of een ritje naar huis ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zal eens proberen te weten te komen wie de eigenaar is ;-)

      Verwijderen
  3. Zeker eens gaan proefrijden, Jan. Dat is belangrijk voor je toekomstige keuze, dus ook de eMango zelf even voelen.
    Ik heb indertijd niet de moeite gedaan om de WaW te testen, en beschouw dat nog steeds als een gemiste kans, dat had de keuze misschien toch een andere kant op laten wijzen. Maar inderdaad, keuzes........het blijft moeilijk.

    Succes!
    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Steek ook je licht eens op bij ALLIGT in Dronten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Alligt valt af: de hele aandrijving is niet afgeschermd. Het voordeel van hun VM's is de prijs buiten concurrentie en het zelf bouwen vind ik ook een mooie uitdaging, maar zowel praktisch als esthetisch voldoen ze niet. Ik heb nog naar de A8 gekeken, maar ook daar hangt de achterkant van de andere modellen aan. Met de A2 heb ik voldoende ervaren wat zo'n open ketting als gevolg heeft in de winter.

      Verwijderen
  5. Nog een (vind ik) belangrijk punt is de ophanging van de wielen. Ik ben begonnen met een Flevobike Alleweder. Geen kettingafscherming (had je al genoemd, belangrijk punt!) maar ook een achterwiel wat aan 2 zijden is opgehangen. Zodra je een lekke band hebt, betekent het dat je de sleutels erbij mag pakken. Geklooi met de ketting en andere ongein. Voor mij is ook een eis om een fiets te hebben met enkelzijdige ophanging aan alle wielen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Juist, ja. Dan heb je bijvoorbeeld ook nog de keuze 3 x 20" of achteraan een 26". In het eerste geval volstaat één reserveband (Johan Vrielink stopt gewoon een compleet reservewiel in zijn eOrca), in het andere geval heb je wat meer comfort en minder rolweerstand.

      Verwijderen
  6. Beste Jan,
    ik lees je verhalen met enige regelmaat.
    Als je het over de WAW hebt, schrijf je lichter, vol passie en vuur.
    Stop met nadenken: volg gewoon je hart.
    Niet alles in het leven moet je uit-redeneren.
    De praktische nadelen (mochten die bestaan) tov van andere modellen zullen je nooit in de weg zitten.
    Je neemt al haar nukken voor lief, je zal genieten van iedere minuut.
    Wat kan jou nou bandenmaat schelen? of opbergruimte? ophanging? Allemaal bijzaak.
    Je lief is een WAW. Klaar.

    Je hebt het over een -e- mogelijkheid,
    Die heb je al: emotie......
    EmotieWAW

    groet

    M

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hele goede! Zeker het overwegen waard ;-)
      Vergeef ons Hollanders met het oordeel over de WAW, wij kennen hem nauwelijks (behalve via jou test onlangs!)
      Laten we zwijgen. De E-WAW is gewoon een goede partij.

      Verwijderen
    2. Wel, ik ben geneigd je te volgen... Maar ik wil een keuze maken waar ik jaren verder nog achter sta. Jawel: de eWAW staat me aan, ondanks de gebreken (die er bij welke keuze dan ook wel zijn). De WAW heeft zeker wat, al op zijn minst de prachtige lijn. De eOrca wil ik zeker ook testen, want die voldoet ook aan mijn "lastenboek". Ratio moet ook meespelen hierin: de investering is niet min! Een keer de knoop doorgehakt is, zal ik 100 % achter mijn keuze staan, dat is zeker.

      Verwijderen
  7. Kom de Orca gewoon een keer testen, dan weet je of deze voor jou voldoet!
    Zoveel mensen zoveel wensen... :-)

    Hieronder antewoord op jou vragen.

    geschikt voor de Belgische wegen: JA

    een korte draaicirkel is mooi meegenomen: JA (6 meter)

    liefst eerder compact (zoals de A2): JA (nog compacter)

    voldoende bagageruimte (compact van buiten, ruim van binnen): JA

    veiligheid in de vorm van een kooistructuur en een goede stabiliteit: JA

    afgeschermde aandrijving, beperkt onderhoud en kledingvriendelijk: JA

    stevige koets: JA

    relatief goede bereikbaarheid van de onderdelen: NEE de gehele aandrijving is gesloten dus onderhoud betekend wat sleutelwerk.

    mogelijkheid tot e-aandrijving: JA

    behoorlijk comfort (vering, zitje): JA

    voldoende ruimte voor brede banden voor- en achteraan: op dit moment achter 40mm en voor 35mm. we zijn bezig om de wielkast voor aan te passen zodat voor ook max 40mm op kan.

    en bovenal betrouwbaar, zodat ik er minstens tien jaar verder mee kan: daar lijkt het wel op aangezien er nog Versatile's van het eerste uur rond rijden, en de Orca zit beter in elkaar dan de Versatile. een en ander hangt natuurlijk af van gebruik en onderhoud.

    Ik hoop dat je hier wat aan hebt, succes met je uiteindelijke keus.

    groeten, Arjan Vrielink
    Flevobike

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zit er een verschil in de onderbak van de Versatile en de Orca? Zo nee, dan past 40mm WEL, tenminste in ieder geval de Marathon Racer want die ik heb ik altijd gemonteerd gehad onder m'n Versatile.

      Verwijderen
    2. Idd. Test die Orca vooral. (langdurig, net als de WAW.
      Met name in E-uitvoering zal hij wel eens aangenaam kunnen verrassen.
      Je kan dan het meergewicht wegstrepen.
      Instap een grote plus tov WAW (sorry Brecht)
      Bagageruimte weet ik eigenlijk niet welk van de twee daarvan de winnaar is. In elk geval super goed bereikbaar bij de Orca.
      Beide zijn super oogstrelend, elk op hun eigen manier.
      OK, aan mij heb je ook niks ;-)

      Verwijderen
  8. Wielkasten voor van de Versatile en de Orca zijn exact gelijk, de achter wielkast heeft nu al meer ruimt.
    Het probleem komt tijdens het sturen, dan wordt de ruimte tussen band en wielkast erg krap, als de uitlijning niet perfect is dan kan de band aanlopen, en dit mag niet.
    hiervoor gaan we een soort kleine bobbels in de wielkasten maken zodat de band meer ruimte krijgt tijdens het sturen, de wielkast rand blijft verder wel gelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. even mijn ervaring met de waw .
    geschikt voor de Belgische wegen, vooral voor mijn woonwerk-route (alle mogelijke ondergronden, van modderpaadjes tot glad asfalt)

    waw en alle soorten belgische wegen is een no-go . ding is gemaakt voor wedstrijden en goede jaagpaden .
    achtervering is er maar voor een beetje comfort moet je al een supermoto steken .
    vooraan echter krijg je er niks onder dat groter is dan een 1.5 en dat is dan nog zeer nipt . en dat is zeer spijtig want ik reed bv zeer graag met de f-lites . heb er nu de marathon racers onder waar ik redelijk tevreden van ben .

    een korte draaicirkel is mooi meegenomen
    die heeft em , en zowat de beste baanligging van alle vm's
    liefst eerder compact (zoals de A2), zodat de garage niet helemaal ingepalmd wordt door de VM
    vergeet het maar en reken in de garage maar de helft van de plaats van een normale wagen

    voldoende bagageruimte (compact van buiten, ruim van binnen)

    bagageruimte is minimaal . zeker als je wat groter bent . mijn stoeltje staat helemaal naar achter en ik kan zelfs geen 15" laptop erin kwijt zonder dat die in de weg zit .
    veel kleine objecten lukt redelijk . ( ik heb geen bagageruimte in de neus maar blijkbaar is brecht daar ook al van terug aant komen en raad die die ook niet meer aan ) ik zou ook twijfelen om de laptop in de neus te transporteren .
    ik heb er 2 aanhangwagens voor gemaakt .
    de kap is inderdaad mee te nemen binnen ,maar dan halveer je bijna de ruimte voor de rest van het materiaal . ik rij trouwens enkel bij extreem slecht weer met de kap erop .

    veiligheid in de vorm van een kooistructuur en een goede stabiliteit
    dat is geen probleem .

    afgeschermde aandrijving (groot verschil met de A2): beperkt onderhoud en kledingvriendelijk

    neen tezij je de aandrijflijn volledig gaat inkapselen . maar vanafik meer dan enkele km rij is mijn rug zoizo nat ( tenzij ik echt extreem traag blijf rijden )

    stevige koets
    geen probleem

    relatief goede bereikbaarheid van de onderdelen
    geen probleem

    (mogelijkheid tot) e-aandrijving
    geen probleem keuze te over en kan me wel redelijk vinden in het systeem dan fietser aanbied.

    behoorlijk comfort (vering, zitje)

    zie eerste commentaar hangt dus zeer veel af van de wegen . alles wat geen gladde asfalt is haalt het comfort zwaar naar beneden .
    de vilten binnenkant is bv een must have kwa lawaaidemping

    voldoende ruimte voor brede banden voor- en achteraan

    met wat geluk een 2.3 supermoto achteraan (en dan zit die bij bochten nog tegen de binnenkant te schuren want de fameuze vering achteraan maakt ook dat er redelijk wat laterale flex opzit )
    vooraan niks boven de 1.5 ( dus zit je toch rond de 5 bar wat het comfort niet ten goede komt )
    en bovenal betrouwbaar, zodat ik er minstens tien jaar verder mee kan
    mits regelmatig onderhoud zal dat geen probleem zijn .

    als ik het zelf nu terug bekijk weet ik niet of ik terug voor de waw zou kiezen .
    ben er niet echt ontevreden van ,maar het blijft voor mij een machine die niet gemaakt is voor comfortabel woon werk verkeer . eerder zeer snelle ritten op zondag over de jaagpaden ( en daar zijn snellere opties voor )
    het gewicht moet je je ook niet echt op doodstaren .

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je uitgebreide en genuanceerde antwoord. Het bevestigt min of meer mijn eigen ervaringen. Het probleem hiermee is dat je voor een aantal bezwaren bij andere VM's terecht kunt, maar voor een aantal andere niet. Toen Brecht onlangs bij mij langs kwam, zei hij zelf meteen te begrijpen waarom ik een probleem heb met de strakke vering van de WAW: mijn straat staat in de top drie van de slechtste straten in Vlaanderen, volgens Radio 1.
      De beperkte bergruimte heb ik ook ervaren. Het probleem daarbij is de meetmethode: als je het simpelweg in liters uitdrukt, zijn de meeste VM's ruim. Als je het puur praktisch bekijkt - ik gooi bijvoorbeeld mijn rugzak in de "koffer" van de A2 - dan kom je tot andere conclusies.
      Ook de huidige bandencombinatie - 47mm breed vooraan, 55 achteraan - is bij bijna geen enkele hedendaagse VM mogelijk, indien je ook nog bochten wil kunnen nemen. De Alligt-producten vormen waarschijnlijk de enige uitzondering, maar die vallen om andere redenen meteen af.
      Ik baseer me ook op wat Paul in zijn verslag van de eOrca vertelt: hij heeft nu nog een WAW en kan dus vergelijken. De WAW is snel, heel snel, en heel stabiel, en heeft dus zijn publiek. De Quest is ook snel en compleet uitgerust, maar heeft ook zijn beperkingen. Zo moet elk voor zich afwegen wat belangrijk is en wat op lange of minder lange termijn tot ergernis kan leiden.
      De verslagen van de komende tests volgen zeker nog!

      Verwijderen
  10. Mosterd na de maaltijd Jan, maar kun je eigenlijk geen naafmotor in het achterwiel van een niet-E VM steken ? Dan moet je natuurlijk wel de wens van een naafversnelling laten vallen en jou inschattende is dat ook niet wat je wilt.

    Ik vraag me toch af of het kan en hoe dat zou uitpakken...

    Ik denk eigenlijk ook dat de E-Orca de meest logische opvolger is van jouw A2. Maar hij is wel erg duur !!





    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Paul heeft in zijn WAW een BionX naaf gebruikt. Dat was indertijd de keuze van Fietser, tot ze op de Cyclone uitkwamen. Goedkoper en technisch een betere oplossing. Maar een naafmotor heeft ook voordelen: veel stiller alleszins. Bij de WAW was die BionX geen probleem, omdat de ophanging conventioneel is. Een enkelzijdig opgehangen naafmotor, dat zag ik nog nergens...
      Wat kostprijs betreft: ik zal er nog eens een post aan wijden, maar als je de verschillende modellen met ongeveer dezelfde opties uitrust, lopen de prijzen aardig gelijk.

      Verwijderen