woensdag 31 juli 2013

Altijd wel iets met eFAW

Zondag, tijdens de Gentse Buitenband, kreeg ik die opmerking van een andere velomobielrijder: "elke week lees ik wel een bericht over een herstelwerk aan de Alleweder". En ja hoor: het is weer zover. Deze keer is het een structureel probleem.

Sinds enkele weken hoor ik vanuit het vooronder een gepiep opstijgen als het wegdek er niet vlak bij ligt. Controle van de ophanging links en rechts wees niet op een probleem daar. Dan haalde ik de neus eraf: misschien was het de neus zelf die bewoog of een deel van de constructie erin (de motor zit daar en een systeem om verlichting te monteren), maar dat bleek ook allemaal muurvast te zitten.

Gisteravond, toen ik de ketting van wat verse olie voorzag, keek ik na of er niet weer wat popnagels zouden ontbreken bij een wielkast. Op dat moment merkte ik het volgende.



Een versterkingsplaatje, dat de wielkast verbindt met de rest van de stroomlijn en ook fungeert als ophangpunt voor de rechter spoorstang, is helemaal gescheurd. Hoog tijd voor een iets ingrijpender tussenkomst dus, maar daarvoor moet ik eerst over het juiste stuk beschikken. Dit is een zwaar belast deel van de structuur, waardoor het ook logisch is dat hier scheuren optreden. Als ik er niets aan doe, is de kans groot dat de hele wielkast het begeeft, zoals ik het zie.

Onmiddellijk stuurde ik de foto naar Velomobiel.nl en gisterenmorgen kreeg ik al een antwoord op mijn vraag: het nodige stuk wordt asap per post verstuurd. Met wat geluk kan ik het defect nog voor het weekend herstellen.

6 opmerkingen:

  1. Hallo Jan,

    Je begint inderdaad wel toe te raken aan een nieuwe, nog even wachten, dan hoef je de eerste jaren niets meer aan onderhoud te doen!

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Metaalmoeheid !

    En het is niet eens een vliegtuig die zijn levenspanne aan drukverschil cyclussen heeft gehad....geeft te denken over hoe de velomobiel op zijn donder heeft gehad van de staat van de wegen waarover hij heeft gereden. Eigenlijk moet jij ook aan de kloeke ballonbanden om de vering en voertuig te ontzien ;-))

    Geeft ook te denken dat dit een reparatie is die snel en gemakkelijk te doen is met een vervangend metalen onderdeeltje....hoe zal dat zijn met een kunststoffen velomobiel ?



    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een kunststof velomobiel lijdt niet aan metaalmoeheid ;-)
      Een lap weefsel lamineren is ook niet zo moeilijk, maar het is een andere discipline dan aluminium vormen en vastpoppen.
      Zondag zag ik nog iemand met één van de allereerste WAW's (WAW 003), met hier en daar een gat in gesleten, die rijdt nog altijd even goed. Wel is het zo dat eFAW bij benadering 10 jaar ouder is...

      Verwijderen
  3. Gemakkelijk voor berichten op je blog als er iedere week iets scheelt.
    mijn blog is de laatste maand akelig stil maar er werd dan ook niet veel gefietst.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tja Birger dan maar liever niets schrijven dan elke week weer een nieuwe reparatie......... Dan gaat het op Jan's blog misschien ook stil worden als hij een tijdje rond rijd in z'n nieuwe bolide..........

      Verwijderen
    2. Geen idee. Fietsen: altijd een bron van inspiratie ;-)
      Als er weinig te melden valt hier, dan schrijf ik wel voor Fietsbult

      Verwijderen