zaterdag 27 december 2014

Oliebollen of toch niet?

De weersverwachtingen voorspelden niet veel goeds: de hele dag sneeuw en hoe noordelijker, hoe meer. Vanuit Vlaanderen is Nijmegen natuurlijk noordwaarts... We zouden het wel bekijken onderweg.

In Gent had het de hele nacht hevig geregend, maar meer ook niet. Op het nieuws hadden ze het over verkeersellende in Antwerpen: een ontspoorde tram door een sneeuwhoop, ongevallen, blikschade, ... We zouden wel zien. Het druppelde flink toen Birger klokslag 9u aanbelde, maar dat kon ons niet deren. Dat de Garmin GPS de route niet wilde laden ook niet: met een track lukt het ook wel. Tot aan Waasmunster was het prima te doen. Troosteloos, nat, geen boeiende route (het moest vooruit gaan), maar het ging wel.

Vanaf daar waren de beken overvol: het had er nog meer geregend dan thuis. De plekken sneeuw werden talrijker en de riolen en grachten konden het water niet meer slikken. Ergens langs de spoorlijn vond ik het jammer dat ik geen foto kon maken: de Mango van Birger leek een boot, met een enorme boeggolf. Hij zei nadien dat het water ook in de Mango stroomde... Toen we Antwerpen naderen, begon het te sneeuwen.

De rest van het gezelschap zat gezellig in een café aan de Scheldekaai te wachten: Gert Jan en Lucien moesten van niet ver komen, want het Antwerpse is hun speelterrein. Bert en Joop zijn onvervalste Zeeuwen en vooral Joop had al flink wat kilometers achter de kiezen. Omdat de voorspellingen niet denderend waren, besloten we maar meteen aan te zetten.


Helaas: hoe verder we kwamen, hoe heviger de sneeuwval werd. De jaagpaden waren onberijdbaar, dus moest een alternatieve route geïmproviseerd worden.

Begin van het jaagpad (Albertkanaal?)
Maar ook op dat alternatief konden de fietspaden niet gebruikt worden - er lag zo'n 5 cm sneeuw op - en we moesten op de rijweg. Na enkele gevaarlijke inhaalmaneuvers meegemaakt te hebben, besloten we dat we liever in goede gezondheid terugkeerden dan met gevaar voor lijf en leden verder te gaan.

Neen, jongens, dit kan echt niet.
Lucien ging toch door: zijn vrouw was met de auto onderweg naar Nijmegen. De vijf andere helden keerden de velomobiel en togen zuidwaarts. Noordelijk werd het enkel slechter en de volgende dagen wordt strenge vorst aangekondigd, dus de terugweg zou ook niet zonder risico's zijn.

Na de accu even bij te laden bij Gert Jan, gidste hij me terug naar de andere (voor mij de goede) kant van de Schelde.

Antwerpen Linkeroever in de sneeuw

Het bleef nog een heel eind guur: sneeuw en een aanwakkerende wind, die ik nu wel in de rug had.

Langs de Expresweg, ergens ter hoogte van Sint-Niklaas
Geen Oliebollentocht 2014 voor deze Vlaamse delegatie dus.

Positief is wel dat de afsluiting van de voetengaten en de nieuw gefabriceerde ruitjes hun nut bewezen hebben. Als er sneeuw binnen kwam, was dat omdat het deksel af en toe open moest om te overleggen of om andere redenen.

De nieuwe schoenen (Shimano SH-MW81) voldoen ook. Ze zijn enkel niet zo geschikt om te stappen omdat de zool te stijf is, maar dat is ook niet de bedoeling. Koude voeten had ik niet.
De nieuwe bril voldeed eveneens aan de verwachtingen: geen water (of sneeuw) in de ogen, dampt niet aan en ik voel hem ook niet. Na pakweg 11u in de Orca telt dat toch al.

We kunnen stellen dat de Orca zijn eerste sneeuwtest prima doorstaan heeft, maar dat geldt ook voor de andere velmobielen die mee reden: Quest (XS), Strada en Mango+. Gert Jan opperde wel dat de gesloten wielkasten van de Quest XS wellicht erg veel sneeuw vangen. Zijn Mango scoort beter op dat vlak.

De prijs voor "grootste held" gaat naar Bert, die het waarmaakte zonder kap of dak, maar hij is dan ook een Zeeuw en dat zijn stoere mannen.

17 opmerkingen:

  1. Jammer, maar verstandig. Liever zo afwezig dan om een andere reden, met schade of erger. Ook ik ben omgedraaid. Had achteraf wel gekund voor mezelf, maar niet voor het hele reisgezelschap. Deel groep verder, rest is bij mij opgewarmd en daarna weer naar huis gegaan. We waren nog nauwelijks 5 km van mijn huis.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het lijkt mij ook vooral verstandig. Ik woon in Brabant en het is hier niet te doen geweest vandaag en ben blij dat je gepost hebt.
    Vraag me ook af hoe het morgen gaat zonder verdere dooi, vast niet zonder probleempjes....Ik zou gaan voorrijden dus ga het zeker aanvangen morgen, maar heb ook geen zin in schade. Ooit al eens schade gereden door gladheid, dat is gewoon zonde en dat wil ik niet weer hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Jammer dat het weer zo tegen werkte dit jaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Sterke verhalen.
    Verstandige beslissing om terug te keren.
    Ik was van plan morgen met de auto weg-weer te rijden, beter toch niet.

    Ik woon in Oostende, wij hebben geen sneeuw gehad, alleen veel regen. Die verhalen lijken voor ons dus extra raar.

    Maar toch..................

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Verstandige beslissing Jan, soms moet je het gevoel volgen, soms het gezond verstand. Beter terugkeren dan vastlopen onderweg en/of erger........

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Aanvulling: Lucien liet weten dat hij er een eindje verder ook de brui aan gaf. Te gevaarlijk en door de sneeuw een veel te laag tempo. Dat bevestigde nog eens dat we het juiste besloten hadden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heel verstandig Jan. Mooie foto's!
      Ik had mijn spullen al in de Limit gelegd om toch nog 'even' naar Nijmegen te rijden....Ondanks dat ik maandag werken moet. Daar kon ik ivm de weersomstandigheden gisterenochtend gelukkig van af zien. Daartegen helpt het vizierrollertje natuurlijk ook niet :-) !

      Verwijderen
  7. Jammer Jan, je had alles goed van te voren uitgedacht. aan de voorbereidingen lag het dan ook niet.
    Hier in Noord-Oost Nederland geen vlok sneeuw of druppel regen gehad. De Greenmachine staat al weer een paar weken op stal. Maar wel oliebollen in huis, lekker met warme chocolademelk.
    Volgend jaar beter Jan.

    groet

    Greenmachinist.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Verstandige beslissing. Ik ben vanmorgen vanuit Utrecht vertrokken en het was nog een hele toer om daar te komen. Veel vast gevroren sneeuw op de wegen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Van de 55km heenreis hebben we met de LOL-delegatie zeker 15km en misschien nog wel meer over fietspaden gehobbeld met vastgevroren sneeuw. Nico heeft een 360 graden draai gemaakt en ook nog een complete rol. Allebei de spiegels eraf en een zere schouder. Lorenz is op de zijkant gegaan en veel rijders gingen gedeeltelijk of geheel stukken zijwaarts.
    Regelmatig voelde ik mijn achterwiel alle kanten op gaan, maar verder heb ik geen schade opgelopen.
    Het was echt een tocht om later over te kunnen opscheppen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoe jammer ik het ook vind (en de anderen met mij), je maakt duidelijk dat we de juiste beslissing namen.
      Voor mij was het geen 55 maar 170 km. Voor Birger en Joop nog meer. Onder dergelijke omstandigheden was dat niet haalbaar op één dag.
      Uiteraard blijft het wel iets dat in je geheugen gegrift staat. Ik vind het knap voor alle bikkels (man of vrouw) die er toch naartoe reden en de OBT uitreden (liefst zonder schade).

      Verwijderen
  10. Zelfs deze poging om te komen is al een fraai verhaal geworden met bijpassende sfeerfoto's.
    Wij hebben het wel gehaald en zelfs genoten van de 'ontberingen', maar wij zijn dan ook een beetje gek.
    Toch vind ik het verstandig niet verder te gaan als je gevoel dat aangeeft. Forceren is geen enkele rede toe en dient geen enkele zaak.
    Als het je helpt. Ik heb geregeld aan je gedacht. Was benieuwd je te ontmoeten IRL. Peter was met nog iemand de enige Belgische afgevaardigde. De afstand en het slechtste (Brabant) sneeuw gebied doorkruisen was echt onverstandig om door te zetten denk ik. Wij hebben gewoon geluk gehad waarschijnlijk met mooi min of meer sneeuwvrij gemaakte fietspaden. Een speciale fietsersbond routeplanner met strooiroutes hielp ons daarbij. In onze gedachten waren jullie er zeker bij. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. We hadden het er allemaal wel op, maar het moet verantwoord blijven en ja: wij kregen echt het slechtste stuk voor de kiezen.
      Volgend jaar volgt een nieuwe poging. Elkaar echt ontmoeten is toch heel wat anders dan blogs lezen ;-)

      Verwijderen
  11. Nice photos. You have almost as much snow as we do. If it's wet snow it's not so good. If you don't have the right winter tires you can't go. At least you tried. Next year will be better.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kevin, the snow itself was not so bad. Trouble was the traffic: cars passing dangerously close to us and spraying the velomobiles (and the ones inside) with wet snow. Seeing the edge of the cycle paths or roads was hard from time to time, so I had to stay well clear of that. But as you say: next year will be better (but probably further away in the Netherlands).

      Verwijderen
  12. Jan, heb nog een 15 km geprobeerd , langs het jaagpad. Veel sneeuw , ik haalde amper 10km/h.
    Toen werd ik opgehouden door een omgevallen boom over het jaagpad. De lading sneeuw had de boom geknaakt , enkele minuten voordat ik voorbijkwam. Dat was voor mij het knikpunt, verder doen werd gevaarlijk. Uiteindelijk is de wagen op het dak gegaan en zijn we terug naar huis gekeerd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tja, als je dan de beelden ziet van de groepen die vanuit het noorden naar Nijmegen afzakten, begrijp ik dat ze ons maar watjes vinden, tot ze foto's zien van wat wij onderweg meemaakten... We hadden pech: het slechtste weer en de zwaarste omstandigheden lagen tussen ons en Nijmegen. Ons besluit was het enig mogelijke: te gevaarlijk en we zouden er nooit op een deftig uur geraakt zijn. Volgende keer proberen we het weer (als het niet te ver is).

      Verwijderen