maandag 12 januari 2015

Hinder door scheepvaart

Als je dagelijkse route langs een rivier loopt, is de kans groot dat je daar schepen ziet. In de winter rij ik dan langs de Schelde terwijl het volslagen duister is. Geen nood: op de Orca zit verlichting die ruim voldoende is om de weg voor me te verlichten.

Het wordt echter anders indien een nachtblinde schipper zijn schijnwerper aanzet.


Gavere, 5 januari 2015, 7u45
Geen steek zie je dan nog. Het enige wat rest, is heel erg vertragen en van het licht wegkijken.

Het voorbije jaar kruis ik ook meer en meer woon-werk-fietsers met sterke, slecht gerichte koplampen. Het effect daarvan is net hetzelfde. Omdat je in een velomobiel (of op de meeste ligfietsen) een stukje lager gepositioneerd bent, heb je er ook veel sneller mee te maken.

4 opmerkingen:

  1. Hallo Jan,

    Bekend probleem, inderdaad door de lage positie en de achteroverliggende houding ben je veel "kwetsbaarder" voor sterk licht dan op een bukker. Ook het feit dat je ogen zich aanpassen aan het donker versterkt het verblindingseffect nog! Wat jij hebt met die schepen heb ik met auto's, vooral de pickup's, bussen en vrachtwagens hebben vaak een batterij hoornvliesverschroeiende schijnwerpers op hun dak, je zou er niet goed van worden! Mijn in maximaal verblindingspositie gemonteerde chinees lichtkanon helpt ze meestal vlug tot inkeer komen...............Dimmen ze dan nog niet dan gaat de fiets stil en alles wat ik heb aan licht gaat aan, dat is nog maar 1 keer voorgekomen, toen ging het ook niet meer uit na alsnog dimmen van de "tegenstander", onder het motto: wie ziende blind is mag verblind worden..........
    Verder ben ik best braaf.............☺

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nog even en er worden laserkanonnen in de strijd geworpen...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Laat even weten wanneer en waar die te koop komen Wijnandt, dan bestel ik gelijk! :-))

      Verwijderen
  3. Totaal verblind worden is inderdaad een probleem. Ik heb ook steeds vaker dat het achteropkomend verkeer 'vergeet' te dimmen :-(

    Via de spiegels word ik dan volledig verblind. Ik doe dan de knipperlichten en mijn achtermistlamp (=remlicht) aan. Helaas helpt dit vaak niet.

    Na het passeren gaat bij mij dan ook het volle licht erop.

    Dus ik bestel bij deze ook vast zo'n laserkanon. Maar zonder gekheid, het is gewoon heel gevaarlijk om zo verblind te worden en op dit moment rijd ik nog steeds al mijn ww-ritten in het donker en dat gaat ook nog wel even duren.

    BeantwoordenVerwijderen