maandag 28 januari 2013

vouwfietsen en treinen

Onlangs hoorde ik de volgende verrassende stelling : "op de trein struikel je tegenwoordig overal over vouwfietsen. Ze zouden die dingen op de trein moeten verbieden. "
Als fervent fietser moet ik dat natuurlijk tegenspreken. Vouwfietsen moeten niet verboden worden, maar in de treinstellen moet plaats voorzien zijn. Op sommige treinen zag ik bij de deuren bergruimte die erg geschikt is hiervoor en waar je je fiets zelfs kan vastleggen, maar in de meeste gevallen is er niets, gewoonweg: niets. Wie met een Brompton rijdt, kan die meestal nog tussen twee banken kwijt, maar voor de meeste vouwfietsen is simpelweg er geen plaats. Dan staat jouw fiets dus in de weg.


Zo stond ik een week geleden op vrijdag zowel bij het doorgaan als het terugkeren in de gang van de trein: quasi alle zitplaatsen bezet en dus zeker geen plaats voor de fiets in de gang. de Birdy onbewaakt laten staan en zelf een plekje opzoeken ? No way: de eerste die uitstapt kan de fiets zo meenemen.

Een mens zou zo ontmoedigd raken dat hij nog liever weer met de auto op weg gaat. 

Ja: de Belgische Spoorwegen zijn min of meer geprivatiseerd en worden verondersteld winst te maken. Dat is echter in tegenstelling tot het hogere doel van de overheid (of dat worden ze toch verondersteld na te streven): we moeten naar een klimaatneutrale samenleving en een belangrijk middel hiertoe is het bijsturen van de transportmodi. De trein speelt hierin een grote rol, maar zo lang er geen wil is om mensen aan te moedigen om die trein te gebruiken - door het comfort aan boord te verbeteren en zo treinverplaatsingen aantrekkelijker te maken -, blijft het bij woorden.

Als nog meer mensen koppig volhouden en de trein nemen, met kinderwagens, baby's die ververst moeten worden (in Duitsland en Denemarken zijn daar uitgebreide voorzieningen voor, naar ik hoorde), vouw- en andere fietsen die een plekje moeten krijgen, ... dan moeten de spoorwegen wel volgen, hoop ik.

4 opmerkingen:

  1. Ik had er met mijn collega's al een hele discussie over op een werkgerelateerd forum.

    Van geprivatiseerde/commerciele bedrijven kun je niet anders verwachten dat ze alleen iets doen als dat financieel rendabel is : het moet meer omzet genereren*.

    Een spoorwegmaatschappij moet in de spits veel zoveel mogelijk ruimte in de trein inzetten met zo weinig mogelijk draaiende en slijtende delen die geld kosten. Temeer omdat gedurende de rest van de dag die ruimte rondrijd met een minimale bezetting en dan net zoveel geld kost. Zelfs als het terzijde staat kost het geld. In praktijk wil men dus zoveel mogelijk stoelen in zo weinig mogelijk ruimte zodat er minder rijtuigen nodig zijn voor dezelfde capaciteit.

    Opbergplaatsen die stoelen kosten horen daar dus absoluut niet bij en al helemaal niet met plooifietsen die je gratis mee mag nemen. Maar ook een fietskaartje is prijstechnisch niet de ruimte waard tov passagiers.

    * Nu hoor ik je denken "jamaar men zou meer passagiers kunnen verwerven als men zulke dingen wel bood!"

    Dat is een denkfout....in de spitsuren zijn NMBS en NS gelijk zo zwaar belast dat die helemaal geen belang hebben bij meer paggagiers !!! Die willen ze niet eens !!!! In feite is het zo dat op een bepaald moment meer passagiers zelfs geld gaan kosten ipv opbrengen !

    Daarom zie je als je al reclame van de spoorwegen ziet, alleen maar reclame voor daluren tussen de spitsen. Maar daar gaan ze hun treinen niet voor verbouwen fietsers te plezieren.

    Kortom, ze hebben meer fietsers niet echt nodig dus zullen ze nooit passagierruimte opofferen aan fietsbergruimte. Die mag je op de stations laten. Of meenemen als ze niet te groot zijn in geplooide toestand.

    Niet zo heel lang geleden was het nog anders. Ik heb zelf nog heel wat speciale fiets en pakrijtuigen aan en afgekoppelt, al waren dat al wel oude beestjes uit de jaren '50. Verdwenen, om nooit meer vervangen te worden.

    Tenzij iemand weer op het idee komt er staatsbedrijven van te maken die een ander bedrijfsdoel dienen dan het maken van zoveel mogelijk winst. Niet binnekort waarschijnlijk, maar geschiedenis herhaalt zichzelf graag.



    BeantwoordenVerwijderen
  2. Helemaal akkoord. Trouwens, ook voor "gewone" bagage zoals een grote koffer is op veel treinen geen plaats.
    In Nederland is tussen de verschillende treinstellen vaak plaats om enkele - al dan niet plooi- - fietsen te stallen en zit er ook vaak een fietswagon tussen de andere wagons.
    Er is duidelijk nog veel werk aan de winkel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Onlangs stond ik met een jonge moeder met kinderwagen op de trein: als er voor mijn vouwfiets al geen plaats was, vormde haar kinderwagen een nog vele groter probleem. Zij vertelde over de speciale wagons bij de Duitse spoorwegen. Het argument contra is puur economisch: plaatsen voor fietsen, kinderwagens, koffers, ... kosten geld. Plaats voor een kinderwagen betekent minder plaats voor passagiers, dus gaat dit niet door.

      Verwijderen
  3. Ook al meegemaakt. Ook niet leuk voor de treinreiziger zonder vouwfiets. Prop te veel mensen op te weinig plaats en je hebt gedoe. Er zijn ook in België gelukkig steeds meer treinstellen met een fietswagon en dat helpt wel. Als elke trein er zo één had was het probleem van de baan.

    groeten,

    Paul

    BeantwoordenVerwijderen