woensdag 6 februari 2013

breuk

Het is nog maar enkele weken geleden dat de linkerband explodeerde. Dat was een aangekondigd einde, achteraf gezien: gedurende die dag had ik gemerkt dat de band hobbelde.

Nu: gisteren op weg naar het werk voelde ik alweer een oneffenheid in een band. Vanuit de fiets gevoeld, kan dat van alles zijn: iets dat aan een band plakt, iets wat vast zit in de band, ...
Gisteravond controleerde ik dan de rechterband en bij het ronddraaien merkte ik dat die niet mooi rond liep: er zat een bult in de buitenband. Conclusie: het karkas van de band is gebroken.

In die omstandigheden is verder gebruik van eFAW niet wijs, want ik weet uit ervaring tot wat het kan leiden (en het rijdt helemaal niet comfortabel). Gisteravond was er geen tijd om te wisselen - ik heb nog een Marathon Supreme als reserve liggen -, dus reed ik vandaag noodgedwongen met de auto naar het werk.

Zonde van de band: het loopvlak zag eruit alsof het nog zo'n 1000 km mee zou kunnen, maar in de praktijk is de PM een vroegtijdige dood gestorven, na pakweg 5000 km.

Opvallend: beide PM's vertonen hetzelfde probleem met enkele weken verschil. Bij allebei zijn de draden in het karkas gebroken. Dan is het maar een kwestie van tijd eer het rubber geen weerstand meer kan bieden aan de druk van de binnenband. De vraag is: hoe kan het dat in beide banden hetzelfde probleem opduikt ?

2 opmerkingen:

  1. Dag Jan,
    Het is een bekend probleem. Er zijn enkele batches Perfect Moirees waarvan te vroeg het karkas breekt. Jou overkomt het bij 5000 km, het kan ook voorkomen bij vrijwel nieuwe banden.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wim, goed om weten. Er valt niets aan te doen, dus. Vanavond haal ik een andere band als ik tijd heb, anders leg ik wel voorlopig een reserve erop.

      Verwijderen