zaterdag 9 februari 2013

Winteraanpassingen

Met de ervaringen van de voorbije maand in het achterhoofd, diende ik op enkele fietsen dringend wat te doen aan de grip.

Voor eFAW haalde ik de nieuwste Schwalbe ballonband.



Da's een "spin off" van de Big Apple, met een iets geprononceerder profiel.



Dat zou iets meer grip moeten leveren bij koude, natte en gladde omstandigheden dan de PM die er nu op ligt en niet zoveel profiel meer heeft. Deze band kostte me € 19, zowat de prijs van een PM.

Ook de Trek toerfiets had dringend nood aan andere banden: Conti's SportContact zijn absoluut niet geschikt voor sneeuw. 


Echte Winterbanden acht ik voor mijn gebruik overbodig, wegens erg duur (€ 50/stuk) en omdat die fiets veel minder kilometers aflegt dan eFAW en dan nog meestal in betere omstandigheden: in de bebouwde kom wordt sneller sneeuw geruimd dan op de werkroute.

Wat mij dan het beste leek, is dus iets anders.







Je ziet zo dat deze band toch ook over een redelijk profiel beschikt.



Ten opzicht van de slicks die er nu op liggen, zou dit toch wel een duidelijk verschil moeten maken. De prijs is ongeveer de helft van de TopContact Winter (II): deze betaalde ik € 22,50 per stuk. Zodra het weer zachter wordt, gaan de SportContacts er weer op. Dat zijn banden waarmee ik de fiets echt 100 % vertrouw.

Geen uitrolproeven, geen tijden, maar pure praktijkproeven zodra de omstandigheden hiertoe verplichten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten