zondag 23 april 2017

N+1, maar anders en onverwacht

Het is een gekend gezegde onder verzamelaars van om het even wat: het gewenste aantal objecten bedraagt N+1, waarbij N staat voor het huidige aantal en de +1 slaat op de wens naar telkens één meer.

Aanloop

Volgend weekend vindt het jaarlijkse ligfietstreffen van WOL plaats. Deze keer zien we elkaar aan de kust, in Nieuwpoort.

De voorbije jaren fietste ik telkens naar het treffen. De tent en kampeerspullen gingen elke keer mee. Maar sinds vorige zomer beschik ik over een kampeerbusje. Dat zorgt voor een dilemma: ofwel doe ik het weer met de fiets ofwel neem ik het busje. Omwille van de praktische kanten, koos ik voor het laatste.
En dan kwamen er enkele mailtjes binnen: of x of y met me mee kon. Mijn bedoeling is om de Orca mee te nemen en die kan dan in het busje. Daarvoor moet de achterbank plat, dus kan er nog één passagier mee, indien die met een gewone ligfiets rijdt. Er waren wel meer aanvragen dan plaatsen.

De oplossing kwam er in de vorm van een aanhangwagen die ik jaren geleden ook nog eens leende. Toen was dat om naar de Oliebollentocht te gaan, in 2012.

Oliebollentocht 2012 (Zwolle), nog met de Alleweder A2
Met die aanhangwagen zijn er meteen veel meer plaatsen. Er kunnen minstens twee velomobielen mee en nog wat gewone ligfietsen. Die leggen we onderin. In het busje zijn dan alle vijf de plaatsen beschikbaar.

N+1

Ik sprak af om vanmorgen de aanhangwagen op te halen. Toen kwam die N+1 op de proppen: Ben had nog een Giant Revive staan. Of ik interesse had? Gewoon meenemen, want hij nam enkel plaats in. Een fiets om aan te sleutelen? Natuurlijk wil ik dat wel.


Vanmorgen kreeg hij meteen een poetsbeurt, zodat ik de algemene staat kan beoordelen. Er zal wel wat werk aan zijn. De Shimano Nexus 7 naaf doet het niet. Vermoedelijk is het niets meer dan een gebroken versnellingskabel. De verlichting moet ik nazien; de remmen - rollerbrakes - afstellen...

En dan ontbreekt er één stuk: op een Revive hoort een rugleuning en die is er niet meer. Dat wordt vermoedelijk het lastigste. Revives vind je vaak op marktplaats en dergelijke, maar onderdelen?

We zien wel waar we uitkomen.

1 opmerking:

  1. Leuk ding zo'n Revive. Als die in deze tijd met e-assist was gebouwd dan zou het een stuk beter aangeslagen hebben.
    Flevobike heeft het (klap) stuur mechanisme toen nog geprototyped en mee ontwikkeld.

    BeantwoordenVerwijderen