dinsdag 26 december 2017

Zekerheid

Binnen de collectie fietsen neemt de E-Orca nog altijd een prominente plaats in. Als woon-werk-fiets is hij onovertroffen: snel, veilig en betrouwbaar.

Om de betrouwbaarheid te optimaliseren, heb ik in het voorjaar de binnenbanden vooraan vervangen door antilek-binnenbanden. Eigenlijk zou dat achteraan ook nog moeten.
Dat zijn exemplaren van Decathlon, waar de antilekvloeistof al van bij de productie aan toegevoegd is. Ze kosten € 6,99 en dat is heel redelijk: een Schwalbe binnenband kost evenveel.

Over performantie zal ik het even niet hebben: met een elektrisch ondersteunde velomobiel merk je het verschil toch niet. Ik heb er dus geen idee van of en hoeveel trager ze zijn. Theoretisch zouden ze ook op het vlak van rijcomfort wat verschil kunnen maken: meer onafgeveerde massa en wellicht wat minder dempend. In de praktijk merk ik geen verschil.

Wat ik wel kan zeggen: sinds die binnenbanden in mei op de Orca gebruikt werden, heb ik geen enkel lek ervaren. Dat is belangrijk: door een lek te laat komen op het werk is niet echt aangenaam. Een lekke band krijg je meestal op het slechtste moment: pakweg als het net niet vriest en het water met bakken uit de lucht komt gevallen. Neen, dan heb ik liever die antilekbanden.

Nu ligt er nog een 26" (559) exemplaar klaar voor het achterwiel van de eTangens (trike). Omdat daar een naafmotor in zit, is het herstellen of vervangen van de achterband minder evident. Een antilekband is dus ook daar een voordeel.

Ze zijn in elk geval handig: waar anderen een gewone binnenband nemen en die moeten vullen met een antilekvloeistof, koop je ze bij Decathlon kant en klaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten